Soms zullen mensen zich voordoen als EasyPark om gevoelige informatie te verkrijgen of om geld te stelen. Wij kunnen dit niet stoppen, maar wij kunnen je wel helpen met het herkennen van zulke acties, zoals phishing en smishing, om zo eventuele schade te voorkomen.
Fraude komt voor in verschillende vormen en kan je op meerdere manieren herkennen.
Vaak proberen fraudeurs via phishingberichten of smishingberichten aan je inloggegevens te komen. Denk aan een e-mail, sms of een telefoontje in naam van EasyPark waarin gevraagd wordt naar jouw gegevens. EasyPark vraagt nooit om gevoelige informatie zoals je bankgegevens of je inloggegevens.
Alle kosten die je maakt bij EasyPark worden in een maandelijkse factuur verwerkt, die via domiciliëring of creditcard wordt afgeschreven. We vragen je dus nooit om extra geld over te maken. Controleer bij twijfel het afzend-adres en bankrekeningnummer (bij domiciliëring). Of neem direct contact met ons op.
Als er sprake is van phishing of smishing, fraude met gebruik van neppe e-mails of sms’jes, ontvang je een e-mail of sms die lijkt op een e-mail of sms van Parkmobile, terwijl het niet door EasyPark is verzonden. Wij versturen altijd e-mails van adressen die eindigen op @parkmobile.com of @parkmobile.be. Check daarom altijd de afzender.
Voorbeelden van neppe afzend-adressen zijn facturatie@no-replyparkmobiel.net of no-reply@park-mobiel.com. Ook worden vaak links toegevoegd die op het eerste gezicht correct lijken, maar helemaal niet naar een website van EasyPark gaan. Verwacht je geen factuur maar ontvang je die toch? Neem dan altijd contact met ons op.
Hoewel oplichters er steeds beter in worden, vind je meestal nog wat foutjes terug in het bericht. Een spelfout, een oud logo… Allemaal tekenen die erop duiden dat het om fraude gaat. Let wel op dat berichten die er perfect uitzien, nog steeds fraude kunnen betreffen. Let daarom altijd op alle andere punten. Onderstaand logo is het nieuwste logo van EasyPark en wordt gebruikt in onze communicatie.
Valse berichten kunnen ook via social media verspreid worden. Controleer daarom of de berichten op social media echt van onze Facebook, Twitter en Whatsapp komen. Dit zijn onze accounts:
Onderstaand een voorbeeld van phishing. De oplichter is hier te herkennen door foutief gebruik van stijl, taal, facturatie en een niet-kloppende link. Dit laatste kun je controleren door met je muis over de link te gaan (zie afbeelding hieronder bij 1 – niet klikken) en in de pop-up (2) zie je waar het webadres je echt naartoe brengt.
Lijk je een bericht te hebben ontvangen van een oplichter, of maakt er iemand gebruik van je account die daar geen toestemming voor heeft? Meld dit dan direct bij de klantenservice. Ook als je iets verdachts ziet en twijfelt, stellen wij het heel erg op prijs als je dit met ons deelt. Je kan daarvoor altijd contact opnemen met de klantenservice.
Wij helpen je graag en doen er alles aan om je weer zonder zorgen de weg op te krijgen.